Umanism Secular

"Nu susţin doar că religiile sunt variante ale aceluiaşi neadevăr, ci şi că influenţa bisericilor, precum şi efectele credinţei religioase, sunt fără îndoială nocive" – Christopher Hitchens

Blasfemie! Blasfe-ție! Blasfe-tuturor!


Blasfemia este o crimă fără victime.
Blasfemia este un concept religios, asemeni păcatului, nu unul moral, precum compasiunea sau politic, de tipul libertăţii de exprimare, egalităţii sau dreptăţii. E mai bine să ţinem seama de aceste diferenţieri, decât să nu le luăm în considerare.

Blasfemia a fost considerată un păcat sau poate chiar cel mai mare păcat de către teologii majorităţii cultelor religioase. Thomas Aquinas spune că „în mod clar, blasfemia fiind un păcat îndreptat împotriva lui Dumnezeu, e mai grav decât crima, care este un păcat săvârşit împotriva semenului.” El îl numeşte cel mai greu păcat, întrucât agravează şi celelalte păcate. Concret, blasfemia este lipsă de pietate, afront la adresa unui zeu sau a mai multor zei; nu e acelaşi lucru cu violarea unui tabu sau cu jignirea sentimentelor unei persoane. Deşi se suprapun într-o oarecare măsură, mai ales din punct de vedere emoţional, nu e suficient pentru a estompa distincţiile dintre ele şi a extinde categoria blasfemiei la orice tip de acţiune sau adresare injurioasă.

Folosirea termenului de blasfemie pentru orice tip de acţiune injurioasă tinde să fie o mişcare de retorică din partea celor care vor să-şi impună ideea lor de „sacru”, „sfânt” sau inviolabil. Este un joc de putere ce ar trebui privit cu suspiciune.

Religia este exact tipul de instituţie, care ar trebui criticată, nu scutită de critică.
Noţiuni ca cea de „blasfemie” protejează religiile de critică şi investigaţii raţionale, ceea ce este un aranjament pur şi simplu înspăimântător. Religiile sunt instituţii umane care au pretenţii exagerate de la membrii lor, pe baza autorităţii presupuse a unui zeu sau a mai multor zei. Acesta este ultimul tip de instituţie care ar trebui sa fie imun la critică.

Marea majoritate a religiilor – în mod oficial, nu doar de facto – încă exclud femeile de la putere, în timp ce le impun reguli foarte stricte. În instituţiile seculare, acest tip de discriminare a devenit foarte dificil, dar în biserici şi moschei este considerat o practică firească. Pentru mulţi indivizi religioşi e „blasfemiatoare” folosirea pronumelui feminin pentru Dumnezeu (în ciuda faptului că Dumnezeu ar trebui să fie inefabil, transcendent, necorporal, dincolo de măruntele clasificări umane, nici femeie, nici bărbat).

Eu nu am nicio problemă cu limbajul critic. Nu mă jigneşte deloc. Uneori chiar mă amuză (George Carlin, Steven Pinker). Limbajul critic în sine nu provoacă răni fatale. S-au dus zilele când religia primea respect nemeritat. Încetaţi să vă mai văicăriţi! Apăraţi-vă poziţia răspunzând la ceea ce sunteţi întrebaţi, nu criticând modul în care sunteţi întrebaţi! Cât de naivi puteţi fi? Aveţi vreo dovadă solidă/serioasă pe care să vă întemeiaţi argumentele? Dacă da, atunci vă invit să o prezentaţi!

Patetica deplasare a focusului de la conţinut la stil şi mod de comunicare, precum şi argumentele insidioase de tipul: „Voi ateii sunteţi de fapt teişti!” nu aduc niciun plus de claritate în discuţie. Un alt aspect evident, pe care mă simt exasperat să-l tot repet, este că atitudinea critică nu presupune ca teiştii să nu-şi mai poată practica în pace credinţele nebazate pe dovezi.

Reţineţi totuşi, teişti actuali, că fanii iepuraşului de Paşte nu pornesc războaie, nu mutilează copii, nu oprimă femei şi homosexuali, nu obstrucţionează activitatea ştiinţifică şi nu distrug psihologic milioane de oameni prin sentimente de vinovăţie şi dispreţ faţă de gesturi umane. Dumnezeu şi Iepuraşul de Paşte sunt la fel în mintea unui umanist secular; nu acelaşi lucru poate fi spus însă despre adepţii lor. Dacă teismul ar fi practicat în privat, cei mai mulţi atei, umaniști seculari și gânditori liberi nu ar mai fi „blasfemiatori”.

Pedeapsa cu moartea
Creştinism
În Marea Britanie, ultima persoană omorâtă pentru blasfemie a fost Thomas Aikenhead, în vârstă de 20 de ani, iar execuţia a avut loc în anul 1697. El a fost a acuzat de negarea veridicităţii Vechiului Testament şi a miracolelor din Noul Testament.

Islam
Coranul şi haditul nu menţionează blasfemia. Conform lui Javed Ahmed Ghamidi, erudit în materie de religie, de origine pakistaneză, nimic din Islam nu susţine legea blasfemiei. Mai degrabă juriştii musulmani au redactat partea legată de ofense din Sharia, conform căreia pedepsele pentru blasfemie pot include amenzi, închisoare, biciuire, amputări, execuţii prin spânzurare sau decapitare. Clericii musulmani pot cere pedepsirea unui pretins blasfemiator prin emiterea unei fatwa.

Iudaism

În a treia carte a lui Moise, Leviticul 24:16, se afirmă că cel care blasfemiază pe „Domnul” trebuie neapărat omorât. A se vedea de asemenea lista cu păcatele mortale din Tora. Cele şapte legi ale lui Noe, pe care iudaismul le consideră aplicabile tuturor oamenilor, interzice de asemenea blasfemia.

Blasfemia în secolul 21
Mă întreb dacă ștergerea versiunilor electronice ale Coranului/Bibliei/Torei de pe calculator/tabletă/telefon şi trimiterea lor la recycle bin se califică tot drept blasfemie. Sau eliminarea Coranului/Bibliei/Torei din Recycle bin după ce au fost şterse de pe calculator/tabletă/telefon… Dar vizitarea unui sit religios pentru a inspecta versete şi ştergerea cookie-urilor şi a istoricului din browser?

A se vedea și:
Merită religia respect?

7 responses to “Blasfemie! Blasfe-ție! Blasfe-tuturor!

  1. Pingback: Merita religia respect? « Umanism Secular

  2. Pingback: Christopher Hitchens: un act imposibil de urmat « Umanism Secular

  3. Pingback: Moralitate Religioasă | Umanism Secular

  4. Pingback: Ironizarea credinței este posibilă și necesară | Umanism Secular

  5. Pingback: Atacuri asupra seculariștilor în Bangladesh | Umanism Secular

  6. Pingback: Ziua internațională a blasfemiei | Umanism Secular

  7. Pingback: Incendiul din clubul Colectiv și reacția fundamentaliștilor creștini | Umanism Secular

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: