Umanism Secular

"Nu susţin doar că religiile sunt variante ale aceluiaşi neadevăr, ci şi că influenţa bisericilor, precum şi efectele credinţei religioase, sunt fără îndoială nocive" – Christopher Hitchens

Pericolul îndoctrinării religioase în școlile publice


Educația religioasă în școli ar trebui să ne îngrijoreze. Școlile acționează in loco parentis într-un sens real (nu doar legal). Iar copiii de astăzi vor ajunge la rândul lor părinți.

Putem disocia între o persoană care adoptă anumite poziții pentru că așa i s-a spus că trebuie să gândească și o persoană care știe cum să sorteze între material adevărat sau fals, util sau nefolositor. Prima este asociată cu îndoctrinarea religioasă, acceptând în mod necritic ce au spus „bătrânii”; cea de-a doua este adesea asociată cu gândirea științifică. Felul în care gândim, utilizarea dovezilor, logica, etica, sunt toate lucruri importante.

Este tragic atunci când miturile, legendele și hiperbola religioasă ajung să se contopească în mod indistinct cu adevărul factual la maturitate. Copiii trebuie să învețe cum, nu ce să gândească.

religiosil

îndoctriná vb., a învăța (o persoană sau un grup) să accepte un set de credințe în mod necritic

Întrebarea „Trebuie religia să fie predată în școli?” îmi provoacă o grimasă. Înainte de a răspunde întrebării capcană, aș cere lămuriri în legătura cu religia la care se face referire. De cele mai multe ori, persoana care întreabă așa ceva redefinește intenționat sau din ignoranță cuvântul „religie” ca având înțelesul de ortodoxism răsăritean, o subdenominație fundamentalistă a uneia dintre cele trei mari monoteisme. Oricum nu contează foarte mult dacă este vorba despre creștinismul ortodox răsăritean sau vreo altă „unică credință adevărată”, din moment ce niciuna nu se bazează pe dovezi. Copiii ar trebui să învețe să creadă în ei înșiși și să se bazeze pe propriile abilități, în loc de a spera că vreun omuleț magic din ceruri îi face să aibă succes cât timp îl vor venera. Și în plus față de asta, România este deja într-o poziție deloc de invidiat, la sfârșitul listei de țări industrializate când vine vorba de predarea evoluției în școlile publice.

Ca o consecință, o mare parte din populația adultă îmbrățișează deschis creaționismul și respinge evoluția. Respingerea rațiunii, această revenire a religiei în mijlocul căreia ne regăsim, pune în primejdie statutul nostru internațional. Cum poate o națiune handicapată științific să fie competitivă la nivel global? Ce înseamnă acest lucru pentru viitor, când un procent înfiorător din populație respinge adevărul factual și îmbrățișează fabula? Nu consider că vreo religie ar trebui introdusă vreodată în școlile publice ale vreunei țări. Locul zeilor este în templele trecutului și nu în școlile prezentului. Așa ceva este de-a dreptul dezgustător și dăunător atât individului, cât și societății.

Îndoctrinarea ortodoxă ar trebui eliminată numaidecât din instituțiile publice. Nu trebuia să i se permită accesul de la bun început. Educația despre religie ar putea fi în schimb introdusă ca ramură a antropologiei, elevii putând să studieze mitul iudeocreștin laolaltă cu cel babilonian, viking, aztec, maori, egiptean șamd. În cele din urmă, nu este nimic în neregulă cu a preda mitul genezei, câtă vreme te asiguri că este clar că se vorbește despre un simplu mit, ca un mit hindus sau dintr-o altă zonă.

În plus față de religie comparativă, iată alte două materii ce ar putea fi ușor introduse în programă, evitând riscul îndoctrinării sau instrucției religioase:
Etică – acoperind subiecte precum metaetica, etica normativă, etica aplicată și logică deontică.
Filosofia religiei – acoperind subiecte precum argumentul din design, argumentul ontologic, argumentul din credință, pariul lui Pascal, precum și refutările acestora.

Un studiu imparțial și academic al pretențiilor emise de religii, spre deosebire de toceala devoțională și de a repeta papagalicește pasajele mai digerabile din biblie, aproape inevitabil va duce un gânditor liber să realizeze: Sunt nenumărate religii pe planetă și mai toate susțin că sunt singura credință adevărată. Nu toate pot avea dreptate, însă toate se pot înșela.

Vezi și:
Îndoctrinarea religioasă este o formă de abuz psihologic
Educație Despre Religie
Credința religioasă: un virus al minții ce se hrănește cu frică
Tribalismul și violența religioasă
Revelația personală

4 responses to “Pericolul îndoctrinării religioase în școlile publice

  1. ThisGuy 2014-06-09 at 07:51

    Continuati sa scrieti chiar daca putini raspund si mai multi intorc insulte. Pe masura ce minoritatile religioase, necredinciosii, si chiar crestinii se lovesc de problememe si scandalurile cauzate de acest statut privilegiat si cauta remediu, tot mai multi or sa-si gaseasca la voi raspunsurile. E un proces lent dar treptat punctele stipulate in aceste articole, care la inceput vor parea ideologice pentru unii si jignitoare pentru altii, vor deveni probleme din ce in ce mai tangibile, iar solutiile propuse mai rezonabile. Lasati farul asta sa pulseze in pustiu. Incet-incet, tot mai multi se vor aduna.

    • Umanism Secular 2014-06-09 at 10:52

      tot mai multi or sa-si gaseasca la voi raspunsurile.

      Sunt un ciumpalac anonim cu un blog pe wordpress, unealtă de blogging și cms licențiat liber. Nu sunt biserica romano-catolică, cea mai mare biserică creștină, cu peste 1,2 miliarde de adepți la nivel global și structuri ierarhice, temple prin toate comunele șamd. Sunt un individ, nu o instituție. Pentru mine contează ideile, dacă sunt corecte sau nu și mai puțin „voi” „noi” sau „alții”.

      E un proces lent dar treptat punctele stipulate in aceste articole, care la inceput vor parea ideologice pentru unii si jignitoare pentru altii

      Chiar dacă pare pustiu, am constatat de când scriu aceste articole, că nu sunt nici pe departe singur. Nu știu dacă ai observat, dar persoanele care cred în fabule sunt de cele mai multe ori cele predispuse la a se simți insultate. Fundamentală conceptului numit umanism secular, este ideea că orice ideologie – fie ea religioasă sau politică – ar trebui examinată cu atenție de către fiecare individ și nu acceptată sau respinsă pe baza credinței. Nu îmi voi cere scuze dacă realitatea te insultă. https://umanismsecular.wordpress.com/2012/10/16/blasfemie-blasfe-tie-blasfe-tuturor/

      vor deveni probleme din ce in ce mai tangibile, iar solutiile propuse mai rezonabile.

      Ai auzit de atacurile din 11 septembrie 2001? Sunt probleme foarte tangibile, chiar dacă mulți încearcă să le ignore sau sunt pur și simplu ignoranți față de acestea. Cât timp ele ne afectează societatea, suntem obligați să vorbim „la prezent”.

      Lasati farul asta sa pulseze in pustiu. Incet-incet, tot mai multi se vor aduna.

      Nu ți se pare un pic dramatică interpretarea cu „farul în pustiu”? Voi continua să scriu pe acest blog cât timp voi considera că este necesar și voi îndemna cititorii acestor comentarii să susțină rațiunea, morala, justiția și schimbul liber de idei. Încurajez de asemenea activiștii digitali și utilizarea software-ului liber pentru a permite răspândirea acestor idei. Mulțumesc oricum pentru îndemn.

  2. Pingback: Preainginerul Daniel | Umanism Secular

  3. Pingback: Preainginerul Daniel | Umanism Secular

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: