Umanism Secular

"Nu susţin doar că religiile sunt variante ale aceluiaşi neadevăr, ci şi că influenţa bisericilor, precum şi efectele credinţei religioase, sunt fără îndoială nocive" – Christopher Hitchens

Gândirea științifică și credința religioasă


Cum investighezi o ipoteză? Căutând să o confirmi? Punând de fiecare dată întrebări care să primească răspunsuri afirmative, ca și când ai încerca să ajungi de unde ai plecat? Greșit! Vrei să primești „nu” ca răspuns, pentru că este mult mai informativ.

Dacă găsim căi rapide și ușoare de a respinge sau de a ignora datele ce ne contrazic ideile preconcepute, vom constata că restul „dovezilor” susțin perfect ideea de la care am plecat.

Esențialmente, aceasta este diferența între gândirea religioasă și gândirea șțiințifică. Persoanei religioase ce are îndoieli i se cere să își afirme credința – să studieze mai mult tora/biblia/coranul și să se roage. Este ca și când ai asculta o dezbatere între William Lane Craig și Richard Dawkins, însă oprind sonorul când Dawkins este la microfon.

De aceea este atât de importantă metoda științifică. Numai încercând să invalidăm ipoteza până în punctul în care nu mai reușim, putem spune că am ajuns la un adevăr despre realitate. Consider că ar trebui să procedăm astfel în toate aspectele vieților noastre.

Este cel puțin la fel de important să încerci să demonstrezi falsitatea ipotezei, pe cât este să o confirmi ca fiind adevărată. Când crezi că un lucru este adevărat, ar trebui să faci tot posibilul să îl infirmi. Numai așa vei putea ajunge la adevăr în loc de a te păcăli pe tine însuți.

Vezi și:
Religia Șervețelului – singura credință adevărată
Falsificabilitate

6 responses to “Gândirea științifică și credința religioasă

  1. lol 2015-09-04 at 09:29

    Articolul e reductionist si nu oferi exemple adecvate. in locul tau mi0ar fi rusine sa debitez imbecilitati fara exemple. Macar de ai arata pe puncte ce vrei sa spui. Dar, nu. Tu esti tot atat de habarnist si ignorant ca si religiosii pe care tot ii injuri. Acesta e un articol de liceu. In locul tau mi-ar fi jena sa imi exprim prostia public.

    • Umanism Secular 2015-09-20 at 10:31

      Articolul e reductionist si nu oferi exemple adecvate.

      Poți susține afirmația conform căreia ți se pare că articolul de față este reducționist? “Exemple adecvate” pentru ce anume?

      in locul tau mi0ar fi rusine sa debitez imbecilitati fara exemple.

      1. Nu ai arătat care sunt imbecilitățile și de ce ar avea nevoie acestea de exemple.
      2. Nu cred că lumea este foarte interesată dacă ești sau nu o persoană rușinoasă (nu s-ar zice).
      3. Cu privire la exemple, cam câte ți-ar trebui? Uriah Heep îți spune ceva? Nu mă refer la formație, ci la personajul lui Charles Dickens…

      Macar de ai arata pe puncte ce vrei sa spui. Dar, nu. Tu esti tot atat de habarnist si ignorant ca si religiosii pe care tot ii injuri.

      Este irelevant cât de habarniști/ignoranți sunt religioșii în comparație cu mine și te invit să îmi arăți unde i-am înjurat. Mă interesează în schimb ce valoare de adevăr are o idee, dacă este corectă sau nu.

      Vrei să îți explic pe puncte ce am exprimat în articolul de mai sus?
      1. Dacă ai tendința de a căuta să-ți confirmi credințele existente sau presupunerile, indiferent dacă sunt adevărate sau nu, încearcă mai bine să analizezi toate dovezile disponibile. Nu favoriza doar informația care îți confirmă credințele sau ipotezele. Supraîncrederea în credințele personale nu miroase bine.
      2. Citește iarăși punctul 1.

      Acesta e un articol de liceu.

      Conform căror specficații? Aș vrea să verific dacă se încadrează. Oricum, nu văd ce relevanță are. Crezi că poți folosi exprimări mai puțin simple?

      In locul tau mi-ar fi jena sa imi exprim prostia public.

      La fel cum eu scriu articole pe blogul meu, tu exprimi lucruri fără jenă în secțiunea publică de comentarii. Însă ai eșuat să arăți ce nu ți se pare în regulă sau mai bine, ce este în neregulă cu textul meu.

  2. Stefan Traian 2015-09-19 at 06:01

    ” Cum investighezi o ipoteză? ”
    ….” Persoanei religioase ce are îndoieli i se cere să își afirme credința ….”
    Si totusi este sambata azi ! Cata pierdere de timp sa scrii atatea ineptii !

    • Umanism Secular 2015-09-20 at 10:35

      ” Cum investighezi o ipoteză? ”
      ….” Persoanei religioase ce are îndoieli i se cere să își afirme credința ….”

      Ai citat două frânturi din articolul meu. Care a fost scopul? Exprimă în cuvinte ce nu e în regulă cu ele sau măcar ce crezi tu că n-ar fi ok cu ele sau cu articoulul în general.

      Si totusi este sambata azi ! Cata pierdere de timp sa scrii atatea ineptii !

      Și totuși e sâmbătă azi? Ajută-mă să înteleg ce relevanță are faptul că a fost sâmbătă când ai scris comentariul. Câtă pierdere de timp să răspund unor inepții… Se pare că până la urmă, nu-ți pasă chiar așa de mult de timpul meu.

  3. Stefan Traian 2015-09-19 at 06:03

    De ce nu ” umanism milenar ” ?
    Din modestie ?

Leave a Reply

